• Wie met de auto op vakantie gaat, doet er goed aan een reisverzekering af te sluiten en daarbij de dekking goed te checken.
  • Dat zegt nieuws- en contentcoördinator Bob Heurman van Business Insider Nederland, die eerder dit jaar een beroep moest doen op zijn reisverzekering.
  • Hij deelt zeven dingen waar je op moet letten bij het afsluiten en daarna.
  • Lees ook: Auto huren op vakantie? Dit zijn de 10 goedkoopste Europese bestemmingen om dat te doen

Je zou het met het weer van de afgelopen week misschien niet zeggen, maar: de zomervakantie is begonnen. Koffers worden ingepakt, auto’s worden volgetankt en navigaties worden ingesteld op bestemmingen waar je die korte broek of dat zomerse jurkje wél kunt dragen. Een reisverzekering is daarbij geen overbodige luxe, zo ervoeren mijn vriendin en ik een paar weken geleden.

Onze bestemming was Venetië. Maar vlak na de Gotthardtunnel hield de auto er mee op. Na een paar uur wachten werden we naar het plaatsje Bellinzona gesleept, waar we op kosten van onze verzekeraar hebben overnacht in een hotel.

Hoewel onze reisverzekering goed van pas kwam en de meeste extra kosten dekte, is er toch een aantal zaken dat ik voortaan anders zou aanpakken.

Hieronder bespreek ik zeven dingen om op te letten, als je met de auto op reis gaat.

1. Sluit een reisverzekering af met de juiste modules

Een reisverzekering hoeft niet veel te kosten: voor een paar euro ga je met een gerust hart op vakantie. Ik vertrek zelf dan ook niet zonder.

Maar je moet wel goed letten op de verschillende modules bij het afsluiten van de verzekering. Tot welk bedrag verzeker je je bagage? En wat doe je met geneeskundige kosten? Voor mij krijgt die laatste standaard een vinkje, aangezien je premie er nauwelijks door stijgt. Mijn bagage verzeker ik meestal tot 3.000 euro, wat volgens mijn verzekeraar bijna al diens klanten doen.

Godzijdank had ik de laatste keer ook pechhulp en vervangend vervoer aangevinkt. Voor een iets hogere premie werd al onze ellende in Zwitserland vergoed.

Waar ik de volgende keer extra op let: een annuleringsmodule. Mijn vriendin en ik zouden een nachtje slapen in het Hilton Garden Inn in Venetië. Omdat onze auto het na de Gotthardtunnel wel welletjes vond, werd dit dus een hotel in Zwitserland. Het Hilton-geld waren we kwijt: het hotel noch de verzekeraar kon iets voor ons betekenen. Die laatste op grond van het ontbreken van een annuleringsmodule.

2. Woon je niet samen? Sluit dan apart verzekeringen af

Bij het afsluiten van een reisverzekering wordt ook gevraagd naar je gezinssituatie. Verstandig is om goed te lezen wie de verzekeraar wel en niet meetelt. Omdat mijn vriendin en ik niet samenwonen, hebben we allebei een aparte reisverzekering afgesloten.

Dit bleek achteraf verstandig: hadden we samen slechts één verzekering, dan kregen we maar 75 euro voor de noodgedwongen overnachting in Zwitserland. Nu was ons budget het dubbele, waardoor we niet hoefden bij te betalen.

3. Neem warme kleding mee, als je door de bergen reist

Vlada Karpovich / Unsplash.com

Onze bestemming was Venetië, maar veel verder dan de Gotthardtunnel kwamen we niet op de eerste dag. We waren gekleed op zon, maar zaten vast in de bergen. Van onze kledingkeuze hadden we flink spijt, toen we aan het wachten waren op de Zwitserse ANWB en het kwik langzaam naar min 10 graden zakte.

Check voor vertrek niet alleen wat voor weer het wordt op je bestemming, maar ook onderweg. En houd er rekening mee dat je ergens kan stranden.

4. Repatriëren kan goedkoper zijn dan repareren in het buitenland

Na flink wat uren te hebben gewacht, kwam de Zwitserse wegenwacht tot de conclusie dat ze de auto niet ter plekke konden repareren. We werden naar het plaatsje Bellinzona gesleept, waar onze Mercedes werd gedropt bij de merkdealer. De verzekeraar regelde een taxi die ons van de dealer naar het hotel reed.

De volgende dag moesten we kiezen tussen de auto laten repareren in Zwitserland of deze laten repatriëren naar Nederland. De reparatiekosten moesten we zelf betalen, de repatriëring niet. Wetende dat merkdealers vaak duurder zijn, kozen we ervoor om de auto terug naar Nederland te laten slepen.

De Zwitserse Mercedesdealer wilde het kapotte onderdeel graag vervangen voor een nieuwe. Hier hing een prijskaartje van omgerekend 1.500 euro aan. De auto is uiteindelijk in Nederland gerepareerd, met een tweedehands onderdeel, voor 300 euro.

Tip: laat bij repatriëring een kopie van je kentekenbewijs achter. De Zwitserse dealer vroeg ons om het origineel, maar volgens de verzekeraar was dit niet nodig.

5. Wachttijd vervangend vervoer: vraag om een prognose van de dealer

Die keuze over repareren of repatriëren konden we niet direct maken, want eerst moest de dealer onderzoeken wat er mis was met de auto. Al die tijd ben je aan het wachten, in de hoop dat je snel je vakantie kan hervatten.

Onze verzekeraar hanteerde de regel: is er geen reparatie mogelijk binnen 48 uur, dan heb je recht op vervangend vervoer. De teller begint te lopen op het moment dat je de eerste keer belt om door te geven dat je gestrand bent en pechhulp nodig hebt.

’s Middags kregen we van de dealer te horen dat het benodigde onderdeel niet voorradig was en de auto pas aan het eind van de volgende dag gereed zou zijn. Dat zou meer dan 48 uur sinds ons eerste belletje zijn en dus vroegen we de verzekeraar om een vervangende vierwieler.

Tip: probeer deze prognose van de dealer zo snel mogelijk te bemachtigen. Hoe eerder je erachter komt dat je lang moet wachten, hoe sneller je de vakantie kan hervatten.

6. Maak foto’s van je vervangende auto, ook van de binnenkant

Peter Fazekas / Pexels.com

Is het je gelukt om vervangend vervoer te regelen, rijd dan niet meteen weg. Neem de tijd om de auto te checken voor beschadigingen en maak foto’s van zowel de buiten- als binnenkant.

Dat laatste waren wij vergeten, want het was al laat en we moesten nog een aantal uur rijden naar Venetië - we hadden wegens de autopech onze hele vakantie een dag opgeschoven en een nachtje in een ander hotel geboekt.

Bij aankomst in de stad der gondola’s bleek de hoedenplank van onze auto aan één kant deels los te zitten. Dit zorgde later niet voor problemen bij het inleveren van de auto in Nederland, maar ik had het graag bij het ophalen van de auto al vastgelegd op beeld.

Tip: zorg ook dat je een creditcard bij je hebt. Mocht je vervangend vervoer nodig hebben, dan wordt hier vaak om gevraagd.

7. Verhaal extra kosten bij de verzekeraar

Vergeet tijdens de rest van je vakantie niet om alle bonnetjes goed te bewaren. Het kan namelijk zijn dat je verzekeraar hierom vraagt.

Probeer ook de extra kosten die je maakt wegens de autopech te verhalen. Zo kregen wij bijvoorbeeld ook de vignetkosten voor de huurauto vergoed, net als de extra belkosten voor het regelen van de vervangende vierwieler.

LEES OOK: Pas op voor autoverhuurders in Spanje die onnodig extra kosten rekenen voor onder meer verzekeringen, waarschuwt Consumentenbond